Kundorder

Om en artikel inte finns i lager och någon vill beställa en sådan finns kundorder för att hålla reda på detta. Kundorder finns under menyn ’Order’ i kassa eller under ’Order – Kundorder’. För att skapa en ny, klicka på ’Ny’

I den övre delen lägger man till artiklar som ska vara med i kundordern och den nedre delen finns kund och betalningsuppgifter.

Artikel läggs till på samma sätt som i kassan, scanna eller skriv i fältet ’Nr’ eller klicka på ’Artikel’ i den blå menyn för att söka i Urval.

För att spara ordern tryck ’OK’ i den blå menyn. Om artiklar i ordern finns i lager, så tänds menyval ’Leverera’, ett klick på denna så öppnas kassan med den/de artiklar som finns i lager och man kan leverera/ta betalt för denna. Efter detta återgår man automatiskt till kundordervyn, men med de artiklar som levererats, markerade som levererade.

För att kunna leverera/ta betalt för artikeln så måste en levereantörsorder och inleverans göras, se avsnitt för respektive. När detta är gjort och kund kommer och ska hämta sin artikel, så söker man upp och öppnar kundordern. Sökning kan göras på Kund-nr, Kund-namn, Telefon, Leveransdatum, Artikel-namn, Lev.Art nr eller Status. Min rekomendation är Status, där 1 = Olevererad, 2 = Dellevererad och 3 = Slutlevererad. I vårt exempel så levererades och betalades en artikel vid orderläggning, så här söker vi på status 2, markerar aktuell order och klickar på fliken ’Detaljer’.

Här har nu status på artikeln ändrats från ’Beställ’ till ’Reserverad’. Välj ’Leverera’ i den blå menyn för att öppna kassan och ta betalt som vanligt.

Efter betalning är klar, återgår EuroShop till kundordern och status på även den sista artikeln är ändrad till ’Levererad’.